Jokainen voi nostaa oman autonsa mahdollisuuksia päästä läpi katsastuksesta. Koska katsastuksessa tarkastetaan laissa säädetyt kohteet, kannattaa ne käydä huolellisesti läpi ennen kuin auton vie tarkastettavaksi. Akselistot, pyörät ja jousitus ovat sellaisia kohteita, jotka voi katsoa itse. Rengaspaineet on hyvä olla kunnossa, sillä liian vähäiset rengaspaineet vaikuttavat esimerkiksi jousituksen toimivuuteen. Renkaiden kohdalla on syytä tarkastaa myös kulutuspinta. Kulutuspintaa on oltava vähintään lain määräysten mukaisesti. Nastallisissa talvirenkaissa myös nastojen määrä on säädetty.
Jos renkaiden kulutuspintaa on liian vähän, on se vaarallista ajajalle. Vähäinen kulutuspinta tarkoittaa käytännössä sitä, ettei renkaassa ole ollenkaan vesikelin ominaisuuksia. Tällöin ne eivät ole turvalliset ajaessa sateella. Kuljettaja voi joutua vakavaan onnettomuuteen huonojen renkaiden vuoksi, joten hyvät renkaat ovat edullinen henkivakuutus.
Onneksi worksystem tuo esiin katsastukseen liittyviä korjauskohteita. Pienillä teoilla voi saada paljon hyötyä, kuten esimerkiksi hyväksytyn katsastuspäätöksen.
Jarrujen on oltava kunnossa
Katsastuksessa autoille tehdään jarrutesti. Siinä mitataan, kuinka hyvin niin jarrut kuin käsijarru ottavat. Jarrujen tulee myös ottaa tasaisesti molemmilta puolilta, jotta testitulos voidaan hyväksyä. Autolla on hyvä tehdä muutamia nopeita jarrutuksia ennen katsastukseen vientiä. Samoin myös käsijarrua on syytä käyttää juuri ennen katsastusta. Jarruttelu puhdistaa jarruista kitkapinnat, joten se helpottaa hyväksytyn tuloksen saamista.
Jarrut ovatkin suuressa osassa katsastuksessa, sillä ne ovat yksi tärkeimmistä autojen turvallisuustekijöistä. Mikäli jarrut tuntuvat kuluneilta, on ne syytä vaihtaa. Huonot jarrut ovat turvattomat erityisesti huonoilla keleillä, kuten rankkasateella. Jarrujen tarkastamisen yhteydessä on hyvä kokeilla kytkintä. Kytkin on yksi yleisimmistä hylkäyskohteista voimansiirron osalta. Jos kytkin luistaa, auto ei saa hyväksyttyä katsastuspäätöstä.
Pienetkin kohteet ratkaisevat
Moni meistä ei tule ajatelleeksi, että esimerkiksi ajovalon palaminen voi aiheuttaa auton hylkäyksen. Varsinkin varsinaisen ajovalon palaminen tuo hylätyn päätöksen. Jos palanut on sen sijaan vaikkapa parkkivalo tai rekisterikilven valo, tulee papereihin yleensä huomautus. Valojen tarkastaminen itsenäisesti on helppoa. Jos lamppu on palanut, tulee se vaihtaa ennen kuin vie auton katsastuksen. Katsastuksessa ollaan nimittäin tarkkojen pientenkin asioiden suhteen.