Auto on monelle tärkeä menopeli, mutta auton pitäminen tulee kalliiksi. Moni autoilija ei välttämättä osaa kovin hyvin edes arvioida kaikkia kustannuksia, joita autoilu todellisuudessa aiheuttaa. Jos autoilun aiheuttamaksi kuluksi laskee pelkän bensan hinnan, niin ollaankin aivan väärillä jäljillä, koska todellisuudessa autoilu maksaa huomattavasti enemmän. Ennen oman auton hankkimista onkin tärkeää miettiä, onko auton pitämiseen todella varaa. Kerromme tällä sivulla siitä, mitä autoilun todelliset kustannukset ovat ja millaisista summista oikeastaan on kyse.
Millaiset laskelmavirheet ovat tyypillisiä autoilijoille?
Valitettavan moni autoilija laskee autoilun aiheuttamat todelliset kustannukset aivan väärin ja karu todellisuus paljastuukin vasta, kun auto on jo hankittu. Moni saattaa esimerkiksi ajatella, että bensan hinta on ainoa autoilun aiheuttama kustannus, vaikka todellisuudessa autoilu maksaa kyllä paljon enemmän. Esimerkiksi lyhyiden matkojen kustannuksia arvioidaan usein helposti väärin, jolloin moni autoilija saattaa esimerkiksi suosia suuria automarketteja toivoen saavansa näin hankittua ruuan lähikauppoja edullisemmin, vaikka todelliset autoilun aiheuttamat kustannukset huomioiden tämä saattaakin olla se kalliimpi tapa hankkia perheen päivittäiset ostokset.
Kuinka paljon auton käyttö maksaa?
Autoliitto on pyrkinyt laskemaan auton käytöstä aiheutuvia kustannuksia ja tullut siihen tulokseen, että ne vastaavat aika lailla Verohallinnon hyväksymiä kilometrikorvauksia. Vuoden 2016 kilometrikorvaukseksi oli määritelty 0,43 euroa/kilometri, jolloin voidaan laskea, että 10 kilometrin ajaminen maksaa noin 4,30 euroa ja 100 kilometrin ajaminen noin 43 euroa – ei aivan halpaa lystiä, vai mitä? Toisaalta taas, jos auto on täynnä, ei 100 kilometrin ajaminen maksa paljoakaan per henkilö, mutta jos kuljettaja ajaa yksin, on hinta melkoisen korkea. Kannattaa kuitenkin muistaa, että laskelmat ovat keskiarvoja ja todellinen hinta saattaa vaihdella runsaastikin riippuen esimerkiksi ajo-olosuhteista.
Auton omistamiseen liittyy kuitenkin muitakin kuluja kuin suoranaiseen ajamiseen liittyviä kuluja. Auto saattaa vaatia esimerkiksi lisävarusteita, kuten talvirenkaat, vetokoukun, lohkolämmittimen tai sisätilan pistokkeen. Nämä kaikki maksavat riihikuivaa rahaa. Vaikka nykyisin monet verkkokaupat tarjoavatkin laadukkaita lisävarusteita edulliseen hintaan, ei autonomistaminen siltikään ole halpaa lystiä. Auton huoltokulut saattavat uudessakin autossa olla tuhansia euroja. Lisäksi auton ostohinta on kallis. Jos auton ostaa rahoitussopimuksella, kannattaa huomioida, paljonko joutuu maksamaan takaisin maksettavan summan lisäksi korkoa. Auton ketjujakopää saatetaan joutua vaihtamaan tai sen moottorinohjainlaitteeseen saattaa tulla vikaa, joka vaatii ohjaimen uusimisen. Myös esimerkiksi jouset saatetaan joutua vaihtamaan melko uudestakin autosta.
Kun auton käyttökustannuksia lasketaan, tuleekin huomioida ensinnäkin rahoituskulut, jos auto ostetaan lainalla. Myös erilaiset viranomaiskulut sekä vakuutukset haukkaavat aimo-osan autonomistajan budjetista. Huollot ja renkaat vievät myös runsaasti rahaa. Polttoaineen kulutus riippuu tietysti siitä, kuinka paljon autolla ajetaan ja kuinka paljon auto kuluttaa, mutta polttoaineeseenkin kuluu nopeasti runsaasti rahaa. Tämän lisäksi on huomioitava auton arvon alentuminen. Arvo nimittäin alenee saman tien, kun ajat auton ulos autoliikkeestä, puhumattakaan siitä, kuinka paljon auton arvo alenee vuosien saatossa. Erään laskelman mukaan auton pitäminen maksaa lähes 600 euroa kuukausittain, mutta tässä tietysti esiintyy suuriakin vaihteluja riippuen auton ostotavasta sekä ajotottumuksista. Unohtaa ei myöskään kannata esimerkiksi mahdollisen autopaikan hintaa, autonpesuun kuluvia maksuja, pysäköintimaksuja ja tuulilasinpesuneteitä, jotka nekin nostavat omalta osaltaan autoilun hintaa.